איך מרתכים אלומיניום בצורה בטוחה ואפקטיבית למעליות?

אלומיניום הוא אחד החומרים הכי נפוצים ורב גוניים בתעשייה, הודות לשילוב תכונות ההופכות אותו לבחירה אופטימאלית למגוון עצום של יישומים ותוצרים, קטנים וגדולים, פשוטים ומורכבים. מתכת האלומיניום מהווה את אחד מהיסודות הכימיים, כאשר זהו חומר מאוד נפוץ בכדור הארץ, אך יש ליישם תהליך תעשייתי מסוים כדי להפיק אותו כחומר גלם שניתן לעבד. התכונות העיקריות של אלומיניום, אשר הופכות אותו לכה יעיל ונפוץ בתעשייה, הן משקל נמוך, חוזק, עמידות לחלודה וחמצון, קל יחסית לעבד ולחשל אלומיניום וזהו חומר גלם יחסית זול ונגיש לעומת סגסוגות אחרות ומתכות אחרות עם תכונות דומות.

כדי להמחיש עד כמה האלומיניום נפוץ ביישומים ושימושים תעשייתיים ומסחריים, פשוט נאמר כי היקפי השימוש באלומיניום הם הגדולים ביותר מבין המתכות – למעט ברזל שבו משתמשים יותר כמובן. לצד כריית אלומיניום מהקרקע והפקתו בתהליך ההפקה הייעודי שלו, יש מיחזור רב של המתכת ברחבי העולם – כאשר בשנה מפיקים ומייצרים כ-50 מיליוני מ"ק של אלומיניום!

הודות לשילוב מעולה ואפקטיבי של תכונות פיזיקאליות ומכאניות, אלומיניום משמש כאמור לכמות אדירה של יישומים ומוצרים – למשל לחלקים מורכבים לתעשיות הרכב, התעופה, החלל, מערכות ביטחוניות וצבאיות, כלי שייט וכן הלאה. כאשר בנוסף הוא מהווה חומר גלם מרכזי ומשמעותי בשלל כלים ומוצרים יומיומיים וקמעונאיים, רבים מהם נמצאים אצל כל אחד מאיתנו בבית.

כפי שניתן להבין, מתכת חזקה, נפוצה, זולה יחסית, עמידה לקורוזיה ושחיקה, קלת משקל, קלה לעיבוד ועם גמישות מדויקת ועמידות לקוטביות חשמלית – היא בחירה מצוינת לתעשיית המעליות, אשר "מנצלת" את התכונות האלו כדי ליצור מעליות ומערכות איכותיות, אמינות, בטיחותיות, קלות ועמידות יותר.

 

כיצד מרתכים אלומיניום

ריתוך אלומיניום משמש כדי לחבר יחד חלקי אלומיניום נפרדים לכדי רכיב או מערכת אחת, החל בפחית שתייה קלה ועד רכיבים מורכבים וייעודיים למערכות של מעליות. בשל התכונות הפיזיקליות של אלומיניום, הריתוך של המתכת לא נעשה בצורה הפשוטה והנפוצה כמו ריתוך ברזל אלא באמצעות תהליך ריתוך מיוחד ועם ציוד ייעודי  – רתכת על בסיס גז ארגון ולרוב בתהליך הנקרא ריתוך TIG שבו משתמשים באלקטרודות טונגסטן מיוחדות ויצירת קשת חשמלית.

גז הארגון המשמש בריתוכי אלומיניום נועד כדי ליצור שכבת הגנה חיצונית לאזור הריתוך עצמו וגם כדי לשפר את הגימור האסתטי והחלק של האזור המרותך. גז הארגון מבטיח כי בנקודות הריתוך לא תתפתח חלודה והחיבור בין חלקי האלומיניום יהיה חזק ועמיד גם לאורך זמן ותחת לחצים.

לצד טכניקת ריתוך TIG בשילוב גז ארגון מיונן כדי לרתך אלומיניום, אפשר במקרים מסוימים ליישם שיטות ריתוך נוספות, למשל ריתוך MIG שבה נעשה שימוש בגז CO2 וגליל אלומיניום לסגירת מעגל חשמלי. בכל מקרה של ריתוכי אלומיניום, חשוב לבצע את התהליך נכון ובהתאם לתכונות החומר וכמו כן להשתמש בחומר מילוי/חיבור מתאים – שוב, לא מדובר על אותו התהליך כמו ריתוך ברזל או פלדה!

חשוב מאוד לציין כי בעוד שריתוך אלומיניום לכשעצמו פשוט יחסית, כדי להגיע לרמת ייצור וגימור גבוהה יש לצבור מיומנות דרך ניסיון וזוהי טכניקת ריתוך שחייבת להיעשות רק על ידי גורם מקצועי מנוסה ומיומן, כדי להבטיח ריתוכים חזקים, עמידים ואמינים ולמנוע נזקים או תקלות בהמשך – וכאשר מדובר על מעליות, תקלות וכשלי ריתוך הם משהו שיכול כמובן להוביל לאסונות משמעותיים!

מבחינת ציוד בטיחות ומיגון, כל בכל משימת ריתוך מתכת גם בעת ריתוך אלומיניום למעליות וכל יישום אחר, חייבים לשים דגש על בטיחות ומיגון. העבודה צריכה להתבצע עם ביגוד ארוך וממוגן, בעיקר בהקשר לחום ואש, הרתך חייב לעבוד עם כפפות ריתוך ייעודיות וכמובן להשתמש במסיכת ריתוך מלאה ואיכותית כיד לראות מה הוא עושה במהלך הריתוך ולהגן על פניו ועיניו בתהליך העבודה.

רוצים שנחזור אליכם ?

מאמרים וטיפים בתחום המעליות

קבלו עצות מהמקצוענים בתחום

חידוש מעליות

סלע חידוש מעליות מעליות ישנות הן ללא ספק דבר שלא נעים להשתמש בו, לעיתים אף קיים חשש להשתמש במעלית ישנה מטעמי בטיחות אישיים. אם אתם

קרא עוד »