בטיחות באש במעליות – איך עומדים בתקן?

מעלית הינה לא רק אמצעי תחבורה נוח אלא גם סמל סטטוס. כאן מדובר על אמצעי תחבורה שידוע כנוח ובטוח לשימוש רק אם מתחזקים אותו כראוי ובודקים את תקינותו וזאת בהתאם לרשום בחוק. במאמר זה נפרט בפניכם מהו תקן בטיחות באש במעליות ומהן הפעולות אותן יש לבצע בכדי לעמוד בתקן בטיחות זה.

מעלית – חשוב לדעת

אמנם מעלית היא אמצעי תחבורה נוח ובטיחותי אך מנגד המערכת אשר מניעה אותה היא מערכת מורכבת ותקלות שונות בה יכולות להוביל למצבים הנעים מאי נוחות ועד סכנה לאותם אנשים הנמצאים בה בעת התקלה. זוהי הסיבה שקיימים תקנים לכל הקשור אל בניית מעלית בבניין או בתוך הבית, נהלים הקשורים אל בדיקת המעלית מדי תקופת זמן וחשוב להקפיד על אחזקה תקופתית שוטפת אשר תבטיח לכם את תקינותה של המעלית.

בנייה של מעלית חדשה בבניין או מבנה כלשהו חייבת לעמוד בתקן הישראלי 2481 ורק חברה שיש לה תו תקן מתאים יכולה להרכיב מעלית. באם המעלית לא תעמוד בדרישות התקן הישראלי, לא ניתן לעשות בה שימוש. לאחר התקנה ובהתאם לחוק פקודת הבטיחות בעבודה, המעלית החדשה חייבת לעבור בדיקה ראשונית וזאת על מנת לוודא שהיא עובדת כהלכה, בנויה בהתאם לדרישות הפקודה ושכל המערכות הבטיחותיות במעלית מתפקדות כהלכה. מכון התקנים הוא זה שיבדוק את תקינותה של המעלית ואת בנייתה בהתאם לתקן הנדרש. בשנה הראשונה מתקין המעלית יהיה אחראי לפעילות התקינה של המעלית.

בהתאם לחוק בישראל חובה לבצע בדיקת בטיחות למעלית מדי 6 חודשים. אי ביצוע בדיקה זו מהווה עבירה פלילית. האחריות על לבצע בדיקה זאת היא של בעל המעלית והיא תתבצע על ידי בודק מוסמך. באם ימצאו ליקויים על ידי הבודק אשר יכולים לסכן את משתמשי המעלית, יש להשבית את המעלית ולדאוג לתיקונים. לאחר התיקון יש לבדוק אותה מחדש ורק לאחר מכן מפקח עבודה מטעם משרד העבודה והרווחה יאשר שהליקויים הבטיחותיים תוקנו. טיפול שוטף יתבצע על ידי באמצעות חברה בעלת אישור, כלומר רישיון לביצוע טיפולים ותיקונים במעליות.

בטיחות באש במעליות

מעליות שאינן מתוחזקות כראוי טומנות סכנות רבות. חשוב להבין שכל מבנה חייב להיות מוכן למצב של דליקה. חשוב גם לדעת שאש יכולה להיות קטלנית בכל מקום וכאשר מדובר על מבנה סגור וקטן כמו מעלית, מדובר על מצב מסוכן מאוד. מסיבה זו, חשוב להכין את המבנה ואת המעלית באמצעות מנגנון אוטומטי לכיבוי אש, כמו מערכת גילוי אש למעלית. בנוסף, בבנייני רבי קומות חשוב לוודא שהמעליות תקניות ואכן עונות על הדרישה של מעליות עם פתחי אוורור ומנגנון מיוחד המיועד לכניסת כבאים במקרה הצורך. בנוסף, חשוב מאוד שבמעלית יהיה לחצן מצוקה או אינטרקום חירום אשר מחובר למוקד מאויש. נכון להיום במעליות רבות בישראל יש מצלמות במעגל סגור וקיימת הקפדה על ביצוע בדיקה תקופתית של המעלית מדי תקופה.

רוצים שנחזור אליכם ?

מאמרים וטיפים בתחום המעליות

קבלו עצות מהמקצוענים בתחום

חידוש מעליות

סלע חידוש מעליות מעליות ישנות הן ללא ספק דבר שלא נעים להשתמש בו, לעיתים אף קיים חשש להשתמש במעלית ישנה מטעמי בטיחות אישיים. אם אתם

קרא עוד »