הוספת מעלית לבניין קיים – במה זה כרוך?

גרים בבניין ישן שמצריך טיפוס במדרגות? עדיין לא מאוחר מדי להוסיף מעלית

אחת התופעות היותר נפוצות בארץ בבנייה הישנה, היא תופעת המחסור במעליות.
דיירים קצת יותר ספורטיביים יכולים להסתדר עם טיפוס במדרגות על בסיס יומי, אבל על דיירים קשישים או הורים עם עגלות תינוקות זה עלול להקשות – וכאן נכנס לתמונה הפתרון של הוספת מעלית לבניין. 
הוספת מעלית משפרת את איכות החיים פלאים ואף מעלה את שווי הנכס, אבל לפני היציאה לדרך יש כמה דברים שחשוב לדעת:  

תקציב הוספת מעלית, ותוספות אופציונליות

לפני הכל, חשוב לקחת בחשבון את העלויות של פרויקט בסדר גודל כזה כדי לדעת האם הדיירים יכולים בכלל לעמוד בו מבחינה כלכלית – התקנת מעלית יכולה לעמוד על בין כ-200-400 אלף ₪, תלוי בהתאמות הנדרשות לחדר המדרגות.
בנוסף, ישנן גם תוספות אופציונליות כדוגמת אחזקה חודשית שיכולות להגיע ל-עד 500 ₪ בחודש, והוצאות נוספות שעלולות להתווסף עם הזמן כדוגמת טיפולים שוטפים והחלפת חלקים בלוים, שיכולים להיות גם פנימיים (כמו החלפת חיפויים או ריצוף בתוך המעלית).
עוד תוספות אופציונליות שכדאי לקחת בחשבון: הנגשת המעלית לכסא גלגלים, התקנת סרגל אופטי למניעת סגירה של המעלית במידה של בעל חיים שנשאר בחוץ, הזמנת מעלית דרך האינטרקום לאורחים, ועוד.

אישורים נדרשים להוספת מעלית

מעבר לעניין התקציב, שלב חשוב נוסף טרם הוספת המעלית יהיה קבלת אישורים מדיירי הבניין – מבחינת חוק, מספיקה גם הסכמה של רק שני שליש מכלל דיירי הבניין כדי לאשר את הפרויקט.
כדי לעשות את הכל בצורה מסודרת, מומלץ לזמן את כלל הדיירים לאספה, במהלכה להעלות את כל הנושאים הכרוכים בפרויקט, ולהוציא החלטה עקרונית שעליה יחתמו כל הדיירים. 
חשוב רק לקחת בחשבון שההחלטה אשר תתקבל באספת הדיירים יכולה להתקבל בתנאי שבכלל ניתן לקבל היתר להתקת מעלית מבחינת חוק תכנון הבנייה, ושניתן להתקין אותה ללא פגיעה משמעותית בתכולת הבניין.

בחירת החברה המבצעת

השלב הבא בתהליך הוספת המעלית יהיה בחירת החברה המבצעת – חשוב לבחור בחברה אמינה בעלת כל הרישיונות הנדרשים, כולל רישום אצל רשם הקבלנים.
מאוד מומלץ בנוסף לבקש מהחברה לראות דוגמאות או תכנונים של פרויקטים נוספים שהיא ביצעה לצורך התרשמות, ולהתייעץ עם דיירים בבניינים בהם החברה ביצעה פרויקטים דומים כדי לקבל ערך מוסף על איכות העבודה והשירות שלה.
לאחר בחירת החברה השלב הבא יהיה קבלת היתר בנייה מהרשות המקומית, אך חשוב לקחת בחשבון שקבלת האישור עלולה לקחת מספר חודשים.

בחירת סוג המעלית

עבור פרויקט הוספת מעלית לרוב יוצעו שני סוגי מעליות לבחירה – מעלית הידרואלית או חשמלית, כאשר יתרונה של ההידרואלית הוא באפשרות שלה לרדת לקומת קרקע ולפתוח את הדלתות במקרים של הפסקות חשמל.

רוצים שנחזור אליכם ?

מאמרים וטיפים בתחום המעליות

קבלו עצות מהמקצוענים בתחום

חידוש מעליות

סלע חידוש מעליות מעליות ישנות הן ללא ספק דבר שלא נעים להשתמש בו, לעיתים אף קיים חשש להשתמש במעלית ישנה מטעמי בטיחות אישיים. אם אתם

קרא עוד »