כל מה שצריך לדעת על התקנת מעליות בבניין ישן

האם אתם יודעים שבעלי דירות בקומות השלישית והרביעית בבניינים ישנים ללא מעלית, מתקשים למכור את הנכס שלהם רק בגלל הנושא הזה? מהנתון הזה ניתן להבין עד כמה משמעותית המעלית בעידן שבו אנו נמצאים נכון להיום. 

עד לשנת 1974 לא היה חוק מוסדר בנושא, אך החל משנת 1974 חוקק חוק שקובע כי בכל בניין שיש בו מעל ל-4 קומות חובה להתקין מעלית. אך כיום גם בניינים שבהם יש פחות מ-4 קומות מתקינים מעלית, כל זאת על מנת לשפר את אורח החיים של דיירי הבניין. במאמר הבא נעסוק בעיקר במישור המשפטי בכל מה שקשור להתקנת מעלית בבניין ישן.

 

מה החוק קובע? כן למעלית או לא למעלית?


בכדי שדיירי בניין קיים יוכלו להתקין מעלית בבניין שלהם הם חייבים לקבל אישור מיוחד מוועדת התכנון והבנייה העירונית. מכיוון שלמעלית יש יתרונות רבים, וועדת התכנון והבנייה העירונית איננה מקשה במיוחד על קבלת ההיתרים – ולכן היא לרוב מאשרת אותם ללא כל בעיה. 

אך החוק מציין בנוסף כי ישנה אפשרות להתקין מעלית בבניין מגורים קיים כל עוד שהיא לא פוגעת בצורה גסה בדירות, ברכוש המשותף של הדיירים, ובמראה החיצוני של הבניין כולו.

החוק איננו מגדיר מהי "פגיעה משמעותית", אך באופן כללי ניתן להגיד כי מדובר על כל סוג של נזק שעלול להיגרם לאחד מהדיירים בבניין כתוצאה מהתקנת המעלית.

אך החוק ממשיך להציב תנאים על מנת שתוכלו להתקין מעלית בבניין מגורים קיים, בכדי שיהיה ניתן להתקין מעלית עליכם לגייס הסכמה של כשני שליש מהדיירים בבניין. אך אם יש דייר שהוא נכה בבניין, מספיק שתקבלו הסכמה רק של מחצית מהדיירים על מנת שתוכלו לצאת לדרך.

ההמלצה שלנו אליכם היא להתחיל לאסוף את ההסמכה מצד הדיירים הגרים בדירות הנמצאות בקומות הגבוהות, כי להם יש את האינטרס הגדול ביותר להתקנת המעלית. לאחר מכן תוכלו לרדת ולפנות גם לדיירים הנמצאים בדירות הנמוכות, שגם הם יכולים להסכים כי מעלית מעלה את הערך של הבניין כולו.

מבחינת התשלום על המעלית – החוק קובע כי כל הדיירים בבניין צריכים לקחת חלק בתשלום על התקנת המעלית. אך לא תמיד התשלום הינו שווה בשווה בין כל דיירי הבניין, כאשר ברוב המקרים הדיירים שהסכימו ישלמו יותר מאשר הדיירים שסירבו להתקנת המעלית.

אם ישנה בעיה לעמוד בהוצאות של התקנת מעליות, תוכלו להסתמך על חוק התמ"א שיאפשר לכם להתקין מעלית בבניין ללא הוצאה כספית מהצד שלכם.

 

איך מתבצעת התקנת מעלית בבניין ישן?


לפני שתיקנו לתהליך של התקנת מעלית בבניין הישן, אתם בוודאי רוצים לדעת כיצד בדיוק מתבצע התהליך? השלב הראשון בתהליך יהיה כמובן הצורך בהשגת הסכמה מצד שני שליש מדיירי הבניין. מיד לאחר שיהיו ברשותכם את ההסכמה, תוכלו להגיש את כל המסמכים הדרושים לרשות המקומית שאליה אתם משתייכים. בנוסף האדריכל שתבחרו לביצוע התקנת המעלית יצטרך גם הוא להשיג את האישורים הדרושים מצד הרשות המקומית שאליה אתם משתייכים.

חשוב לציין כי אין קו אחיד בין כל הרשויות המקומיות בכל מה שקשור להוספת מעליות לבנייני מגורים. לכן ישנן רשויות מקומיות שיגבו תשלומים נוספים על התקנת המעלית וישנן רשויות מקומיות שלא יעשו זאת. אנו כמובן ממליצים לכם לבדוק את הנושא הזה מראש, על מנת שתוכלו לראות האם אתם יכולים לעמוד בהוצאות של התקנת המעלית בבניין המגורים.

לאחר שהבירוקרטיה תהיה מאחוריכם, ולאחר שתבחרו את האדריכל שיבצע עבורכם את ההתקנה עצמה. כעת תצטרכו למצוא ביחד עם האדריכל את המיקום האידיאלי שבו המעלית תוכל להיות מותקנת. לאחר מכן תצטרכו לבחור את סוג המעלית – האם להתקין מעלית חשמלית או הידראולית.

השלב הסופי לאחר התקנת המעלית יהיה קבלת האישור הסופי מצד מכון התקנים, שיאשר כי המעלית בטוחה לשימוש – וזה בעצם ישים את החותמת הסופית על התהליך כולו. חשוב שתזכרו כי מעלית חייבת להיות מתוחזקת אחת לחצי שנה על ידי חברת תחזוקת מעליות. חשוב מאוד שתבחרו מראש את החברה שמולה תעבדו בזמן הקרוב, על מנת שתוכלו להשיג את השקט הנפשי החיוני כל כך. עליכם לבדוק כי החברה פועלת עם רישיון מטעם משרד העבודה.

רוצים שנחזור אליכם ?

מאמרים וטיפים בתחום המעליות

קבלו עצות מהמקצוענים בתחום

חידוש מעליות

סלע חידוש מעליות מעליות ישנות הן ללא ספק דבר שלא נעים להשתמש בו, לעיתים אף קיים חשש להשתמש במעלית ישנה מטעמי בטיחות אישיים. אם אתם

קרא עוד »