התקנת מעלית בבניין ישן המיועד לשימור

שימור בניינים היסטוריים מאמץ ערכים חברתיים, תרבותיים ולאומיים, ואגב כך מקדם גם אינטרסים כלכליים. התקנת מעלית בבניין המיועד לשימור, מציבה אתגרים לא פשוטים, אם בגלל המבנה הפנימי המיוחד שלא מאפשר לבנות פיר מעלית פנימי, או בגלל הצורך לשמור על העיצוב המקורי של המבנה החיצוני, שמגביל את האפשרות להוסיף למבנה פיר חיצוני.

כאשר עומדים להוסיף מעלית לבניין היסטורי, חשוב להפקיד את מלאכת התכנון בידיו של אדריכל שהתמחה גם בלימודי שימור. איש מקצוע שמודע לתהליך המורכב של השימור ההיסטורי, הדורש ידע, ניסיון ומומחיות רב-תחומית. למעשה, שימור מבנים היסטוריים בארץ מכניס היום גורמים חדשים לתהליכי התכנון והביצוע, כמו הצורך להנגיש את המבנה לאנשים עם מוגבלויות והצורך להשתמש בגישות הקיימות והבנייה הירוקה.

התקנת מעלית בבניין היסטורי – הגדרת הבעיה

התקנת מעלית בבניין המיועד לשימור נועדה לספק גישה נוחה לכלל דיירי הבית, גם לדיירים עם מוגבלויות. מבחינה היסטורית, רוב הבניינים הגבוהים תוכננו כך שיהיו נגישים רק לאנשים בעלי יכולת.

מחסומי הגישה התפתחו לכאורה מצרכים פונקציונליים או אחרים, שבאים לביטוי בשיטות הבנייה המסורתיות, כמו:

  • מדרגות ארוכות המפרידות לעתים קרובות בין קומה לקומה.
  • מחסומים אדריכליים אחרים ששירתו את הנצחת ההתייחסות הכללית, המדירה אנשים עם מוגבלויות, שגם מונעת מהם להשתתף באופן מלא בפעילויות המתרחשות בתוך המבנה.

במהלך השנים, אנשים הפכו מודעים יותר ויותר לצורך להפוך את הבניינים והפעילויות בתוכם, לנגישים יותר לדיירים נכים. בתהליך מקביל, בתקופה זו החל זיהוי של מבנים ישנים כבעלי משמעות היסטורית ותרבותית, ולכן ראויים לשימור.

אלא שלמרבה הצער, הבניינים ההיסטוריים נוטים להיות בלתי נגישים לנכים. זה גם מצער שכאשר רוצים לתכנן בבניין ההיסטורי נגישות מלאה, מתברר שאותן תכונות שהפכו את המבנים ראויים לשימור, עשויים להיפגע באופן חמור.

למרות הרצון להציע רגישות למגוון דרישות הנגישות, עדיין נדרש ידע תכנוני שיסייע לבצע את הדרישות הללו תוך שמירה על המבנה ההיסטורי ועל השלמות האדריכלית שלו.

התקנת מעלית חדשה בבניין היסטורי

אם אתם עומדים להתקין מעלית חדשה לבניין היסטורי, עליכם לקחת בחשבון שתי נקודות עיקריות:

  • איפה תמוקם המעלית החדשה?
  • כיצד תשפיע המעלית החדשה על אופי הבניין המיועד לשימור?

פיר המעלית צריך להיות ממוקם בחלל משני בחלל משני בחלק הפנימי של הבניין, או ממוקם בתוספת חדשה לבניין שלכם. התוספת צריכה להיות ממוקמת בחלק האחורי או באזור אחר שאינו גלוי לעיני הציבור.

שיטות מומלצות להתקנת המעלית

כאשר אתם מתכננים להוסיף מעלית לבניין המיועד לשימור, מומלץ לפעול לפי השיטות המומלצות הבאות:

  • לצמצם במידת האפשר את ההסרה של קישוטים מקוריים. כאשר בונים מעלית חדשה בבניין היסטורי, הפרויקט אמור לגרום למינימום הריסה, במידת האפשר, של הקיר, התקרה והרצפה המקוריים.
  • להציב את המעלית בחלל פנימי משני, אם זה אפשרי, או בתוספת חדשה לבניין.
  • להציב את תוספת פיר המעלית באזור מוסתר ככול האפשר, כך שחזית המבנה או החלקים הגלויים יותר לעיני הציבור, לא ייפגעו.

הנגשה של מבנה לשימור

עיקרון שוויון ההזדמנויות לכל אזרח, כפי שהוא מגולם בחוק, הוא הבסיס לחקיקה נגד אפליה שחווים נכים עקב חוסר נגישות של מבנים. כדי להגן על זכותם של האזרחים הנכים לגישה ללא מחסומים, יש לתת את הדעת על כך כאשר עומדים לשפץ מבנה לשימור, ולהוסיף לו מעלית שתשתמש את כל המשתמשים במבנה.

כאשר מדובר במבנה היסטורי, ציות לדרישות הנגישות של החוק, חייב להתיישר עם ציות לאותם חוקים ותקנות שנועדו לעזור לשמור על המשאבים האדריכליים המשמעותיים של מדינת ישראל. לאור זאת, הבנה של כל אחד מהחוקים העיקריים, חיונית מאוד לתכנון פתרונות הנגישות, כדי שניתן יהיה למזער את פוטנציאל הפגיעה במאפיינים ההיסטוריים המשמעותיים של הבניין.

למרות שהחוקים והתקנות הנוגעים לשימור מבנים היסטוריים עשויים להיחשב כפחותים יותר, בהשוואה לחוקים ולתקנות הנוגעים לנגישות, עדיין דרישות החוק באשר לשימור מבניים היסטוריים אינן משתמעות לשתי פנים. כמו הדרישות המנסות לשמר את המאפיינים הארכיטקטוניים ההיסטוריים של הנכסים שנקבעו כראויים לשימור. למעשה, שימור מבנים היסטוריים כרוך בהגנה על האינטרס הציבורי, בין אם מדובר בנכס ממשלתי, ציבורי או פרטי.

במקרים של נכסים שאושרו כהיסטוריים ומיועדים לשימור, אין ברירה אלא לציית לשני סוגי החוקים, אלה הנוגעים לנגישות לאנשים עם מוגבלויות, ואלה הנוגעים לשימור האדריכלות ההיסטורית המשמעותית.

 

 

רוצים שנחזור אליכם ?

מאמרים וטיפים בתחום המעליות

קבלו עצות מהמקצוענים בתחום

חידוש מעליות

סלע חידוש מעליות מעליות ישנות הן ללא ספק דבר שלא נעים להשתמש בו, לעיתים אף קיים חשש להשתמש במעלית ישנה מטעמי בטיחות אישיים. אם אתם

קרא עוד »